logo

FvdM Juli 2016 – Straatverkoper op Gran Canaria (Willem van Leussen)

[vc_row bg_type=”” parallax_style=”” bg_image_new=”” layer_image=”” bg_image_repeat=”” bg_image_size=”” bg_cstm_size=”” bg_img_attach=”” parallax_sense=”” bg_image_posiiton=”” animation_direction=”” animation_repeat=”” video_url=”” video_url_2=”” u_video_url=”” video_opts=”” video_poster=”” u_start_time=”” u_stop_time=”” viewport_vdo=”” enable_controls=”” bg_override=”” disable_on_mobile_img_parallax=”” parallax_content=”” parallax_content_sense=”” fadeout_row=”” fadeout_start_effect=”” enable_overlay=”” overlay_color=”” overlay_pattern=”” overlay_pattern_opacity=”” overlay_pattern_size=”” overlay_pattern_attachment=”” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”” seperator_enable=”” seperator_type=”” seperator_position=”” seperator_shape_size=”” seperator_svg_height=”” seperator_shape_background=”” seperator_shape_border=”” seperator_shape_border_color=”” seperator_shape_border_width=”” icon_type=”” icon=”” icon_size=”” icon_color=”” icon_style=”” icon_color_bg=”” icon_border_style=”” icon_color_border=”” icon_border_size=”” icon_border_radius=”” icon_border_spacing=”” icon_img=”” img_width=”” ult_hide_row=”” ult_hide_row_large_screen=”” ult_hide_row_desktop=”” ult_hide_row_tablet=”” ult_hide_row_tablet_small=”” ult_hide_row_mobile=”” ult_hide_row_mobile_large=””][vc_column][vc_single_image image=”404553″ img_size=”medium” onclick=”img_link_large”][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”” parallax_style=”” bg_image_new=”” layer_image=”” bg_image_repeat=”” bg_image_size=”” bg_cstm_size=”” bg_img_attach=”” parallax_sense=”” bg_image_posiiton=”” animation_direction=”” animation_repeat=”” video_url=”” video_url_2=”” u_video_url=”” video_opts=”” video_poster=”” u_start_time=”” u_stop_time=”” viewport_vdo=”” enable_controls=”” bg_override=”” disable_on_mobile_img_parallax=”” parallax_content=”” parallax_content_sense=”” fadeout_row=”” fadeout_start_effect=”” enable_overlay=”” overlay_color=”” overlay_pattern=”” overlay_pattern_opacity=”” overlay_pattern_size=”” overlay_pattern_attachment=”” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”” seperator_enable=”” seperator_type=”” seperator_position=”” seperator_shape_size=”” seperator_svg_height=”” seperator_shape_background=”” seperator_shape_border=”” seperator_shape_border_color=”” seperator_shape_border_width=”” icon_type=”” icon=”” icon_size=”” icon_color=”” icon_style=”” icon_color_bg=”” icon_border_style=”” icon_color_border=”” icon_border_size=”” icon_border_radius=”” icon_border_spacing=”” icon_img=”” img_width=”” ult_hide_row=”” ult_hide_row_large_screen=”” ult_hide_row_desktop=”” ult_hide_row_tablet=”” ult_hide_row_tablet_small=”” ult_hide_row_mobile=”” ult_hide_row_mobile_large=””][vc_column][vc_accordion collapsible=”yes”][vc_accordion_tab title=”DE MAKER OVER ZIJN/HAAR FOTO:”][vc_column_text]Op Gran Canaria lopen allerlei straatverkopers, vooral in de buurt van het strand en de winkeltjes daar. Deze gefotografeerd vanuit de heup. Van meerdere foto’s bleek dit de beste v.w.b. waarnemingshoek, de gezichtsuitdrukking en wat hij aan de man bracht. Ik probeer dit wel vaker, maar deze keer vind ik de foto echt geslaagd.[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”BESCHRIJVING VAN DE FOTO: WAT IS ER TE ZIEN?”][vc_column_text] Op de foto kijken we naar een donker getinte man in een wit overhemd. Hij draagt een bril en heet een muts op. In zijn handen heeft hij diverse horloges, waar van enkele verpakt in een doorzichtig zakje. De man lijkt om zich heen te kijken. De achtergrond maakt duidelijk dat hij zich bevindt voor een bar-restaurant genaamd “Casa Paco”. Links op de foto zien we een rek met diverse stoffen (of zijn het badlakens?). Met deze bevindingen mogen we aannemen dat er hier sprake is van een kleine markt of iets dergelijks. [/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ANALYSE: HOE IS DE FOTO GEMAAKT?”][vc_column_text] De foto is ietwat schuin van onderen gemaakt en staat ook niet helemaal recht. De fotograaf geeft in zijn beschrijving dan ook aan dat de foto vanuit de heup is geschoten. Deze vorm van fotograferen is met name bij straatfotografie erg leuk om te doen. Het resultaat kan verrassend zijn, je ziet immers niet wat je fotografeert en of je hoofdonderwerp wel scherp is. Meerdere foto’s maken is dan ook geen overbodige luxe. In dit geval is het resultaat prima gelukt! [/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”INTERPRETATIE: WAT ROEPT DE FOTO OP?”][vc_column_text]Het is bijna of je op de Albert Cuyp loopt. Het is dat de tekst op de luifel anders duidt. De horlogeverkoper zélf.. Hmm… Ik zou er in ieder geval horloge van kopen. Het straalt allemaal niet veel vertrouwen uit bij mij. Maar een mooie scene![/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”WAARDERING: WAT IS MOOI, GOED. WAT KAN ER VERANDERD WORDEN?”][vc_column_text]

Omdat de fotograaf zich hier heeft bediend van een “hip-shot”, dus afdrukken vanaf de heup, ontstaat een mooi beeld. De persoon op de foto is gefotografeerd zonder dat hij zich daar bewust van is. Dat maakt de foto spontaan, je ziet een rondkijkende blik: de man kijkt uit naar klanten, zo te zien. Dat het gezicht nog net in de zon valt, waarbij de rest van de opname in schaduw gehuld is, haalt het personage mooi los van de achtergrond. Ook de keuze voor zwart-wit is prima. Vaak maakt het de foto wat rustiger om naar te kijken. Bovendien vind ik zwart-wit voor straatfotografie vaak bijna een “must”, hoewel het (zoals bij een andere inzending het geval is) soms gewoon in kleur moet.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”” parallax_style=”” bg_image_new=”” layer_image=”” bg_image_repeat=”” bg_image_size=”” bg_cstm_size=”” bg_img_attach=”” parallax_sense=”” bg_image_posiiton=”” animation_direction=”” animation_repeat=”” video_url=”” video_url_2=”” u_video_url=”” video_opts=”” video_poster=”” u_start_time=”” u_stop_time=”” viewport_vdo=”” enable_controls=”” bg_override=”” disable_on_mobile_img_parallax=”” parallax_content=”” parallax_content_sense=”” fadeout_row=”” fadeout_start_effect=”” enable_overlay=”” overlay_color=”” overlay_pattern=”” overlay_pattern_opacity=”” overlay_pattern_size=”” overlay_pattern_attachment=”” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”” seperator_enable=”” seperator_type=”” seperator_position=”” seperator_shape_size=”” seperator_svg_height=”” seperator_shape_background=”” seperator_shape_border=”” seperator_shape_border_color=”” seperator_shape_border_width=”” icon_type=”” icon=”” icon_size=”” icon_color=”” icon_style=”” icon_color_bg=”” icon_border_style=”” icon_color_border=”” icon_border_size=”” icon_border_radius=”” icon_border_spacing=”” icon_img=”” img_width=”” ult_hide_row=”” ult_hide_row_large_screen=”” ult_hide_row_desktop=”” ult_hide_row_tablet=”” ult_hide_row_tablet_small=”” ult_hide_row_mobile=”” ult_hide_row_mobile_large=””][vc_column][dt_fancy_separator separator_style=”double” separator_color=”accent”][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][/vc_row]

Reageren kan hier