logo

Inzending FvdM Maart 2015 – Clamecy (José)

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_large=”yes” img_link_target=”_self” img_size=”medium” image=”122759″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_accordion collapsible=”yes” style=”1″][vc_accordion_tab title=”DE MAKER OVER ZIJN/HAAR FOTO:”][vc_column_text] Clamecy: In de kerk in de Franse plaats Clamecy werd ik getroffen door het gekleurde licht dat via de ramen op de grond en pilaren te zien was. [/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”BESCHRIJVING VAN DE FOTO: WAT IS ER TE ZIEN?”][vc_column_text] Opvallend aan deze foto zijn veel verschillende kleuren ’lichtspots’. Er staat een smeedijzeren frame met een glazen bokaal erin. Het licht komt van schuinhoog en zorgt voor een schaduwwerking met kleuren en vormen van het frame en de bokaal op de vloer. De vloer van plavuizen zien er erg oud uit. Achter de bokaal is een groepje pilaren die op achtkantige sokkels staan. Ook deze pilaren zien er erg oud uit. Links achter de bokaal is een verhoging te zien, een ruimte die achter de groep pilaren door lijkt te lopen. Op de verhoging kijken we tegen treden aan, die ergens naar toe gaan, een hoger gelegen ruimte? [/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”ANALYSE: HOE IS DE FOTO GEMAAKT?”][vc_column_text]

De foto is heel iets hoger genomen dan de bokaal. Er is gebruik gemaakt van bestaand licht, waarschijnlijk llcht dat door hoger gelegen ramen naar binnen valt.Er is gefocused op het frame en door een de combinatie van brandpunt en diafragma is een niet al te grote scherptediepte verkregen want achter de bokaal loopt de scherpte weg. De compositie kent diverse lijnen vanwege de architectuur. Schuine lijnen van de plavuizen, verticale lijnen van de pilarengroep en lijnen van de verhoging met traptreden in de achtergrond. Het is niet helemaal duidelijk wat het hoofdonderwerp is. Zijn dat de opvallende kleurenspots of de massieven pilarengroep die veel ruimte krijgen in het vlak.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”INTERPRETATIE: WAT ROEPT DE FOTO OP?”][vc_column_text]

Deze foto neemt mij mee naar een zeer oud gebouw. Het kan een kerk zijn (licht door glas-in-lood-ramen) of een kasteel. Gezien de treden en de verhoging lijkt het mij een kerk te zijn. Kerken zijn vaak wat grauw en troosteloos, maar hier is de speelse zon door de gekleurde ramen een aangename verrassing en zorgt voor een speels effect in de foto.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”INTERPRETATIE VAN HET THEMA”][vc_column_text]

Met ‘licht’ als thema is de uitwerking prima gedaan. Zonlicht wat door gebrandschilderd glas-in-lood op ornamenten en de vloer valt, zorgt voor een fijn speels element.

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][vc_accordion_tab title=”WAARDERING: WAT IS MOOI, GOED. WAT KAN ER VERANDERD WORDEN?”][vc_column_text]

Met de gedachte dat het speelse licht het hoofdonderwerp is, valt op dat ook de dikke pilaren groep beschenen wordt met gekleurd licht. Ga je daarop letten, dan valt het grote aandeel van de pilaren een stuk minder op. Het frame met bokaal zorgt voor een extra speels element door breking van de rechte architectuurlijnen met zijn gesmede poten. Deze foto heeft dus als het ware twee gezichten en het is niet helemaal duidelijk waar het om gaat. Maar zou dat moeten? Wellicht zou een iets grotere afstand met meer in beeld nog fraaier zijn geweest, want het lichtspel gaat links ’de foto uit’

[/vc_column_text][/vc_accordion_tab][/vc_accordion][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][dt_fancy_separator separator_style=”double” separator_color=”accent” el_width=”100″][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][ultimate_spacer height=”25″][/vc_column][/vc_row]

Reageren kan hier